Tuesday, September 21, 2010

MSL - new revolution next season?

Lately, aku ada terdgr ura2 yg FAM nk buka balik kuota pemain import dalam Malaysian League. Bagi aku sebagai peminat bola sepak, x fair la klu aku asyik fokus pada liga bolasepak luar spt BPL, Serie A atau pun La Liga. Aku still have to realize where I stand, isnt it?

Pelaksanaan pemain import amat besar kesannya pada bola sepak kita. Itu xdinafikan. Sikit sebyk boleh tarik penonton g stadium. Aku masih ingat lg masa zaman2 pemain import spt Chris Kiwomya, John Hunter, Alistair Edwards, Abbas Saad (pundit Astro Supersport 3 skrg ni), Mehmet Durakovic, Tony Cottee, Bambang Pamungkas, Niell Quinn (president Sunderland skrg) pun pernah trial dgn Selangor. Pada masa ni, aku rajin g stadium tgk Selangor main.

Actually, keputusan FAM menutup pemain import aku rasa sbb persatuan negeri ada masalah kewangan. Cuba kita bayangkan, sedangkan pemain local pun dah sampai 3-4 bln gaji xbyr, inikan pula nk sara pemain import.

Bagi aku, saranan nk ada pemain aku setuju sgt2. Persatuan negeri pun haruslah berpikiran rasional sikit. Jgnla nk ikut trend beli player2 yg ada nama tp main setaraf player local. Xperlu g jauh2 amik player import, scout je kat negara ASEAN. Player Indonesia dan Vietnam pun byk yg bagus2. Dr segi kewangan, currency kita pun lg tinggi dgn dorg. Bayangkan, klu player local dibayar gaji antara RM 2500-RM 5000, klu amik player2 dr ASEAN ni, letak la rate yg sama gak. Bile dorg convert ke duit dorg, sure kaya-raya gak. One more thing, byk org2 Indon dan Vietnam ni kt Malaysia. Means bila ada game, at least dorg boleh penuhkan stadium. Jgn lak peminat local ni melatah jika kata stadium penuh dgn org asing. Padahal sekrg ni pun, xramai yg g tgk bola kt stadium. Ingat nama player2, jauh skali.

Lagi satu, kita xblh jadikan status pemain import tu utk menghalang pembangunan bola sepak kita. Tgk aje BPL tu, kdg2 ada team yg xturunkan langsung player local dorg, tp still dorg blh maintain. Satu lg, kat Asia ni pun ada Champions League gak. Mcm mane player2 kita nk bersaing dgn kelab luar yg rata2 berbdn besar. Xkan kita nk bermegah di laman sendiri je kan. Sape yg xnk tgk team2 spt Selangor, Kelantan kibar bendera Malaysia di pentas Asia. Pikirkanla.

Akhir skali, papehal pun, we have to grab this opportunity to improve our standard of football. Persatuan negeri hv to plan well masa nk amik player import tu. Jgn la psl nk nama dan byr gaji mahal2 kt dorg tp standard main sama dgn player2 local, akhirnya gaji player2 tertunggak. Kesian woii...

No comments:

Post a Comment