Wednesday, March 23, 2016

Kelayakkan Piala Dunia 2018: Hong Kong memasang impian

Selepas berjaya mengikat gergasi Asia, China 0-0 di tempat sendiri dan di Shenzen, Hong Kong memasang impian untuk mara ke pusingan akhir peringkat Asia.

Sebelum itu, pada 12 bulan sebelumnya, bola sepak Hong Kong mengalami prestasi yang tidak menentu. Hong Kong mengalami krisis identiti dalam bola sepak di mana pengaruh liga asing dan kekurangan kualiti penyiaran mencacatkan liga domestik mereka.

Tetapi entah bagaimana bola sepak Hong Kong berubah secara positif menjelang tahun 2016. 

Berikut adalah lima hasrat untuk bola sepak Hong Kong untuk 2016.

1) Sasaran satu tempat ke fasa akhir Kelayakkan Piala Dunia 2018

Hong Kong sekarang berada di tangga kedua kumpulan C dengan 14 mata (4 mata di belakang Qatar dan 3 mata di depan China).

Jika berjaya menewaskan Qatar di Doha 24 Mac 2016 nanti, cukup untuk anak buah Kim Pan-gon menyingkirkan China untuk slot pasukan kedua terbaik di pusingan awal Kelayakkan Piala Dunia.



2) Liga Premier Hong Kong yang berprofil tinggi

Liga Premier Hong Kong yang telah dilancarkan semula pada akhir 2014 dengan sokongan kerajaan yang cuba untuk membangunkan kembali sukan di bandar merupakan titik tolak kebangkitan bola sepak di kalangan penduduk mereka.

Walaupun liga telah diberi nafas baru, ianya masih gagal menarik peminat-peminat bola sepak untuk hadir ke stadium di mana purata penonton sekitar 1,000 orang sahaja.

Masih terlalu jauh untuk mengembalikan zaman kegemilangan bola sepak Hong Kong yang pernah mencatat kehadiran penyokong 25,000 pada era 1990-an yang melibatkan 2 jagoan tempatan antara Happy Valley dan South China.

3) Kemaraan kelab di peringkat Piala AFC

Ketika liga tempatan masih gagal menarik minat penyokong, dua kelab Hong Kong masih mampu mara ke suku akhir Piala AFC 2015. 

South China dan Kitchee berjaya ke peringkat kalah mati Piala AFC tetapi masing-masing tewas di tangan juara 2015, Johor Darul Ta'zim dan Kuwait Sport Club.

Dengan Kitchee yang pernah layak ke separuh akhir pada 2014 dan South China pernah ke peringkat yang sama 5 tahun sebelum itu, ianya menjadi harapan kepada peningkatan bola sepak Hong Kong pada masa yang akan datang.

4) Penambahbaikkan padang di Stadium Hong Kong

Sejak ianya dibuka pada tahun 1994, faktor ketidakrataan padang menjadi masalah utama di liga tempatan. Antara faktor lain ialah stadium itu juga menjadi gelanggang untuk sukan ragbi yang pernah menganjurkan 'Hong Kong Rugby Sevens'.

Jadi, apa yang pihak stadium lakukan ialah dengan memasang atau menanam 'artificial turf' pada stadium. Dengan ini, mereka tidak perlu risau akan keadaan padang walaupun kejohanan ragbi berlangsung.

5) Jalin hubungan dengan Liga Super China

Hong Kong, dari kedua-dua sukan dan perspektif masyarakat, suka memikirkan dirinya sebagai jelas berbeza dengan negara lain di China, tetapi sejak 1997 bandar telah semakin digolongkan oleh tanah air.

Dan manakala bandar mengekalkan tahap yang tinggi autonomi dalam bidang sukan, terdapat keperluan yang semakin meningkat untuk komuniti bola sepak di China dan Hong Kong untuk bekerja lebih rapat untuk faedah bersama mereka.

Ketegangan mencetuskan oleh bantahan baru-baru ini menyebabkan paranoia di kalangan pegawai-pegawai bandar menjelang kelayakan Piala Dunia baru-baru ini perlawanan menentang China, manakala Hong Kong terus ketinggalan peluang yang ada dengan melibatkan diri, dalam satu cara atau yang lain, dalam Liga Super China .

Hong Kong perlu mencari untuk mencari jalan untuk melibatkan dirinya untuk kepentingan bola sepak di bandar. Seimbas pada apa yang telah berlaku di berhampiran Guangzhou harus cukup alasan untuk melihat perkara yang positif yang boleh diperolehi.

Iaitu hari pasukan Hong Kong bermain dalam Liga Super China kekal, malangnya, jauh di luar. Tetapi ia adalah masa bahawa langkah yang serius ke arah hasil yang tidak dapat dielakkan telah diambil dengan cara yang matang dan berpandangan ke hadapan.

Sumber:

ESPN FC

No comments:

Post a Comment